Stanowisko UKNF: nabywanie przez fundację rodzinną akcji spółki publicznej a obowiązek ogłoszenia wezwania

Urząd Komisji Nadzoru Finansowego (UKNF) opublikował swoje stanowisko w zakresie tego, kiedy fundacja rodzinna po przekroczeniu progu 50% ogólnej liczby głosów w spółce publicznej nie ma obowiązku ogłoszenia wezwania, o którym mowa w art. 73 ust. 1 ustawy o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych („ustawa o ofercie”).

Jednym z podstawowych celów fundacji rodzinnej jest gromadzenie majątku rodzinnego i efektywne zarządzanie tym majątkiem. Realizacja tego celu następuje poprzez przenoszenie na rzecz fundacji rodzinnej określonych składników tego majątku, często są to m.in. pakiety akcji spółek publicznych.

Zgodnie z art. 73 ust. 1 ustawy o ofercie, w przypadku przekroczenia progu 50% ogólnej liczby głosów w spółce publicznej, akcjonariusz lub podmiot, który pośrednio nabył akcje, jest obowiązany, w terminie trzech miesięcy od przekroczenia tego progu, do ogłoszenia wezwania do zapisywania się na sprzedaż lub zamianę wszystkich pozostałych akcji tej spółki („wezwanie obowiązkowe”).

Wobec powyższego zaczęły pojawiać się wątpliwości czy fundacja rodzinna każdorazowo po przekroczenia progu 50% ogólnej liczby głosów w spółce publicznej powinna ogłaszać wezwanie obowiązkowe, w szczególności czy proces wniesienia przez fundatora fundacji rodzinnej do tej fundacji akcji spółki publicznej może być uznany za tzw. transakcję wewnątrzgrupową, o której mowa w art. 73 ust. 3 pkt 2 ustawy o ofercie.

W art. 75 ust. 3 ustawy o ofercie ustawodawca wskazał wyjątki, po wystąpieniu których obowiązek ogłoszenia wezwania obowiązkowego nie powstaje. Jednym z nich jest przypadek, określony w art. 75 ust. 3 pkt 2 ustawy o ofercie, w którym akcje zostały nabyte od podmiotu wchodzącego w skład tej samej grupy kapitałowej.

UKNF w opublikowanym stanowisku potwierdził, że w określonych sytuacjach fundacja rodzinna może być traktowana jako podmiot zależny od swojego fundatora, a więc tworzyć z nim jedną grupę kapitałową. W ocenie UKNF fakt posiadania przez fundatora fundacji rodzinnej większości głosów na zgromadzeniu beneficjentów tej fundacji przesądza, że fundator, zgodnie z art. 4 pkt 14 lit. a) ustawy o ofercie, jest podmiotem dominującym względem fundacji. W konsekwencji wniesienie akcji do fundacji rodzinnej stanowić będzie transakcję wewnątrzgrupową i – pomimo przekroczenia przez fundację 50% w ogólnej liczbie głosów w spółce publicznej – nie powstanie obowiązek ogłoszenia wezwania obowiązkowego.

UKNF wskazał także, że stosunek dominacji fundatora względem utworzonej przez siebie fundacji rodzinnej może być stwierdzony na podstawie przyznanych mu w statucie uprawnień osobistych do powoływania i odwoływania członków organów tej fundacji. W tej sytuacji jednak, aby ustalić, czy fundator jest podmiotem dominującym wobec fundacji rodzinnej, w rozumieniu art. 4 pkt 14 ustawy o ofercie, należy każdorazowo:

  1. sprawdzić, jakie szczególne uprawnienia w odniesieniu do powoływania członków zarządu lub rady nadzorczej fundacji rodzinnej przewiduje statut fundacji;
  2. ustalić, czy fundator ma prawo zasiadania w organach spółki, z uwzględnieniem liczby członków organów,

ustalić liczbę głosów przysługujących poszczególnym członkom organów spółki.

 

Dziedziczenie przez fundację rodzinną akcji spółki publicznej

W tym samym stanowisku UKNF potwierdził także, że nabycie przez fundację rodzinną akcji spółki publicznej w drodze dziedziczenia, czy to na podstawie uczynienia fundacji rodzinnej spadkobiercą fundatora w testamencie czy powołania (utworzenia) fundacji rodzinnej w testamencie fundatora, stanowi sytuację, o której mowa w art. 73 ust. 3 ustawy o ofercie i nie powoduje obowiązku ogłoszenia wezwania obowiązkowego.

Całość stanowiska UKNF:

https://www.knf.gov.pl/knf/pl/komponenty/img/Stanowisko_UKNF_ws_stosowania_wylaczen_od_obowiazku_oglaszania_wezwania_w_zwiazku_z_nabyciem_akcji_spolki_publicznej_od_fundatora_fundacji_rodzinnej.pdf